Rady Gminy w Czarnożyłach z dnia 29 grudnia 2004 roku
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na 2005 rok
Rada Gminy w Czarnożyłach działając na podstawie art. l8 ust. 2 pkt. l5,
ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U z 2001 r. Nr 142 poz. 1591z 2002 r Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r Nr 80, poz. 717, z 2004 r Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759) oraz art. 4¹ ust. 2, ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372 z 2003 r Nr 80, poz. 719 i Nr 122, poz. 1143, z 2004 r Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001 i Nr 152, poz. 1597) postanawia, co następuje :
§ 1 Przyjąć na 2005 rok Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w brzmieniu jak w załączniku nr 1 do uchwały.
§ 2 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 3 Sprawozdanie z realizacji uchwały złoży Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w terminie do 30 kwietnia 2006roku.
§ 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2005 r
Przewodniczący Rady
Andrzej Modrzejewski
Załącznik Nr 1 do uchwały Rady Gminy
Nr XXI/93/2004 z dnia 29.12.04 r
Rozwiązywanie problemów patologii społecznej tj. problemów choroby alkoholowej oraz naruszania prawa i porządku publicznego przez osoby nietrzeźwe – fizyczne i moralne znęcanie się nad rodziną, narkomanii oraz ostatnio narastającej agresji wśród dorosłych jak również dzieci i młodzieży należy do zadań własnych gminy wynikających z ustaw.
Zadania te, ujmowane są corocznie w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i powierzane do realizacji Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz jednostkom organizacyjnym gminy głównie szkołom i Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.
W 2005 roku po raz pierwszy gmina zamierza, w rozwiązywaniu problemów patologii społecznej wykorzystać, zgodnie z ustawą z 24 kwietnia 2004 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, organizacje pozarządowe szczególnie w zakresie promocji wśród dzieci i młodzieży zdrowego stylu życia.
Środki finansowe na realizację zadań pochodzą z opłat na wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Ze środków tych należy równie finansować wynagrodzenie dla członków Komisji za udział w posiedzeniach, w wysokości dwukrotnej diety przysługującej pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
I. Diagnoza sytuacji w gminie dotycząca problemów alkoholowych
Na terenie gminy sprzedaż napojów alkoholowych prowadzi 21 sklepów i 3 bary,
przy czym :
- sprzedaż wszystkich rodzajów napojów łącznie z piwem 12 sklepów i 2 bary,
- sprzedaż piwa i wina 8 sklepów
- sprzedaż tylko piwa 1 bar i 1sklep.
Praktycznie z wyjątkiem kiosku spożywczego w Szkole Podstawowej w Czarnożyłach we wszystkich sklepach spożywczych i spożywczo- przemysłowych sprzedawany jest alkohol w różnej postaci (wódka, wino i piwo). Urząd Gminy nie wydaje „nowych” pozwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Pozwolenia wydawane są w przypadku skończenia terminu ważności lub zmiany właściciela sklepu.
Rada Gminy ustaliła limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych w wysokości :
- przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepach ) - 30 punktów,
- przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (barach) – 10 punktów.
W ewidencji Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych znajdują się 26 osoby w tym 3 kobiety i 10 osób samotnych .
- 2 -
II. Cele do osiągnięcia w Programie
1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszenie
skutków tych, które aktualnie występują.
2. Promowanie zdrowego stylu życia, trzeźwości i abstynencji, a tym samym
zmniejszenie spożywania alkoholu przez młodzież i dorosłych.
3. Zmniejszenie rozmiarów naruszania prawa na rynku alkoholowym.
4. Rozwój współpracy między jednostkami organizacyjnymi gminy a obywatelami
skupionymi w organizacjach pozarządowych.
III. Zadania szczegółowe, sposób i forma ich realizacji
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od
alkoholu.
1) praca w Punkcie Konsultacyjnym z osobami mającymi problem z uzależnieniem,
przemocą w rodzinie,
2) współpraca z Poradnią Odwykową w Wieluniu oraz z grupami terapeutycznymi w
zakresie udzielania fachowej pomocy osobom uzależnionym lub członkom ich
rodzin,
3) podejmowanie działań zmierzających do poddania się leczeniu odwykowemu
osób uzależnionych od alkoholu ; kierowanie osób nadużywających spożywanie
alkoholu na badania przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie
uzależnienia oraz w miarę potrzeby kierowanie do sądu wniosków o orzeczenie
obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
2. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
Profilaktyka przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, czy innych środków odurzających obejmować będzie następujące zadania :
1) działania informacyjno – edukacyjne ( szkolenia członków komisji, nauczycieli, zakup stosownych materiałów –plakaty, broszury, książki itp),
- 3 -
2) organizowanie i finansowanie prowadzenia programów profilaktyczno – edukacyjnych dla młodzieży szkół podstawowych i gimnazjum ( odczyty, wykłady, spektakle , widowiska oraz inne zajęcia, wypoczynek w formie obozów, biwaków połączony z programem profilaktycznym,
3) organizowanie i finansowane alternatywnych form spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież – finansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych).
3. Kontrola rynku alkoholowego
1. Zasady wydawania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych
Aby podmiot prowadzący działalność gospodarczą mógł otrzymać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych musi spełnić warunki określone w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
W przypadku rezygnacji ze sprzedaży napojów alkoholowych oraz wygaśnięcia
zezwolenia na skutek nie wniesienia przewidzianej ustawą opłaty, o wydanie ponownie zezwolenia podmiot może ubiegać się po upływie 6 miesięcy od daty zaprzestania sprzedaży napojów alkoholowych (wygaśnięcia zezwolenia)
2. Zasady cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Oprócz przypadków określonych w art. 18 ust. 10 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi cofnięcie zezwolenia następuje :
1) na wniosek Gminnej Komisji w przypadku stwierdzenia przez nią, że w punkcie
sprzedaży nie przestrzegane są zasady sprzedaży określone w ustawie,
2) w przypadku oświadczenia trzech dorosłych mieszkańców gminy, że byli
świadkami naruszenia przez punkt sprzedaży, zasad sprzedaży napojów
alkoholowych.
Odpowiedzialną za realizację Gminnego Programu jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Komisja współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminnym Ośrodkiem Kultury, policją i dyrektorami szkół w przedmiocie określania skali problemu uzależnień i przemocy w rodzinie oraz opracowywaniu form i terminu realizacji poszczególnych zadań ujętych w programie jak również metod pomocy i przeciwdziałania zjawiskom patologii w rodzinach.
- 4 -
4. Zasady finansowania realizacji Gminnego Programu
Realizacja Gminnego Programu odbywa się w ramach posiadanych środków jakie uzyskuje urząd z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Zakłada się, że w 2005 r urząd pozyska 53.000 zł.
Uzyskane środki przeznaczone zostaną na :
1. Finansowanie programów profilaktycznych oraz imprez rozrywkowych
(spektakle teatralne, muzyczne itp. połączonych z programem edukacyjno-
szkoleniowym ) 5.000 zł
2. Finansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych 7.170 zł
3. Finansowanie udziału dzieci na obozie i biwaku zorganizowanym
ze specjalnym programem profilaktycznym 34.000 zł
4. Koszty działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych (diety, materiały kancelaryjne, telefony, materiały
edukacyjne – broszury, książki itp., orzeczenia biegłych, szkolenia
członków komisji, nauczycieli, pomoc terapeutyczną uzależnionym ) 4.830 zł
5. Koszty działalności Punktu Konsultacyjnego ( wynagrodzenia dla
konsultantów, wyposażenie w materiały propagandowo – informacyjne) 2.000 zł
Szczegółowe decyzje o przeznaczeniu i wielkości środków na poszczególne zadania
podejmować będzie Wójt Gminy
Przewodniczący Rady
Andrzej Modrzejewski