Do zadań stanowiska do spraw planowania przestrzennego, ochrony środowiska i utrzymania czystości należy prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o odpadach, ochronie środowiska oraz utrzymania czystości i porządku w gminie, a w szczególności dotyczące:
kontroli utrzymania czystości na terenie gminy,
likwidacji nielegalnych wysypisk śmieci i rozlewisk ścieków,
zezwoleń na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych,
programów i planów gospodarki odpadami,
rejestru działalności regulowanej,
funkcjonowania systemu zbiórki selektywnej odpadów,
ewidencji zawartych umów na odbiór odpadów oraz ich weryfikacja,
ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
koordynacji i obsługi działań związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentów planistycznych,
przechowywania i rejestracji planów przestrzennego zagospodarowania oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego,
gromadzenia decyzji o warunkach i zagospodarowania terenu wydawanych przez inne organy administracji publicznej oraz analizowanie ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania gminy,
ochrony i kształtowania środowiska, ograniczeń i oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko,
prawa geologicznego i górniczego w zakresie opiniowania planów i zezwoleń oraz rekultywacji wyrobisk.